Brandos.se

Tips till att hålla tal

Sitter just nu och skruvar på ett tal som jag ska hålla i morgon på kursen "Svenska C". Vi har fått i uppgift att skriva ett hyllningstal, och såklart har jag valt att skriva till min syster.. Jag funderade länge på ett bröllops tal (Som jag sedan kan använda när hon väl gifter sig) Men nu kom jag på att jag kanske ska skriva ett tal till hennes examen om ett år? Det är ju stort att gå ut lärarhögskolan, men jag vet inte? Tror jag tar bröllops talet iaf. för det är nog lite enklare..

TIPS PÅ ATT HÅLLA TAL:
* Öva gärna talet inför en vän eller liknande
* Stå upp, då ser alla vem som talar
* Försök att tala högt och tydligt
* Ha gärna talet nedskrivet, men försök att inte kika på det
* Ha gärna något att hålla i under talet tex. en penna eller dyl.
* Titta gärna på de som talet riktar sig till, åtminstone då och då.
* Tala inte för fort.
* Ha pauser som visar vad som är viktigt i det du säger
* Håll hellre talet kort och koncist än för långt och utdraget, om talet blir för långt kan gästerna lätt tappa koncentrationen och bli otåliga
.


De flesta är nervösa inför ett tal och det är fullt naturligt. Tänk på att ett tal inte behöver vara en så komplicerad historia, utan tänk på hur skönt det känns efteråt att du gjort något du möjligtvis tycker är jobbigt.

Ju mer man håller ett tal inför publik, ju säkrare blir man..

LYCKA TILL!


Kommentarer
Postat av: Emma Härnqvist

- Hoppas att du får en fin start på december månad.. Kram

2008-12-01 @ 18:52:28
URL: http://harnqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0