Brandos.se

Filosofi del4


I dag på den fjärde filosofi lektionen gick vi igenom kapitel8 som handlade om "Etik och Moral". Först fick vi spåna lite på vad det var, och sedan fick vi konkreta exempel o även förklarat för oss vad det är.

MORAL: Våra konkreta handlingar och våra uttalande åsikter, frågor om gott och ont, rätt och fel.

ETIK: Våra argument för det vi visar i våra handlingar och uttalanden. Etiken är moralens teori.

Man kan även ställa sig frågorna när det handlar om våra argument till en handling.. Dvs. att etiken delas in i 3 huvudfrågor.. T.ex. det första Vad är rätt? det andra Vad är gott/ont? för det tredje För vem? Det behöver alltså inte vara något speciellt, utan man kan alltid ställa sig dessa frågor om man väljer att göra något eller har gjort något som kan vara t.ex. att berätta för sin kompis om man vet något specifikt om man ska berätta resp. inte.. Men frågan då kan vara att man kan skada sin kompis, men att man måste berätta för att slippa gå med bördan som det kan innebära.. Så vem gör man det för när man berättar? (Fråga 3)

Det finns även ett annat sätt att tänka på och det är VAD ÄR RÄTT? alltså man kan besvara 3 olika områden, för det första Avsikten för det andra Fysiska aktiviteten och det tredje konsekvenserna. När det gäller det här, pratade vi om otrohet på lektionen speciellt, när man är otrogen i den stunden tänker man på konsekvenserna, vad det kan innebära eller tänker man på själva aktiviteten och inte avsikten? Det här blir man galen på till slut tror jag, för man kan inte alltid gå runt o tänka på allt innan man gör det.. Men när det gäller otrohet har jag mina principer, och jag skulle aldrig vara det.. Det är min moral som sagt.. Etiken i detta område finns det mycket att argumentera om men det tar vi nån annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0