Brandos.se

Filosofi del2

I dag på min filosofi lektion som var ca 2 och en halv timma lång, var mycket innehållsrik.. Läraren gick först igenom snabbt vad vi pratade om förra veckan (Eftersom det var många som var där i dag för första gången, och missa förra veckans lektion)

Men iaf. efter läraren pratat oss förvirrade fortsatte vi med "kapitel2" i boken som handlade om "Språket". Kursen filosofi ska gå ut på att man som medmänniska ska kunna tänka sig in i någon annans människa situation, och försöka förstå på ett bättre sätt hur den människan kan tänka som den gör.. Det handlar om att förstå hur den andre tänker, och varför den tänker som den gör.

Citerar från mitt anteckningblock:

" FILOSOFISKA INRIKTNINGAR:
ANALYTISK FILOSOFI: SPRÅKET/ KUNSKAPEN
TIDIGARE ERFARENHETER/ BETONINGAR/ TANKAR OCH HUMÖR

EXISTENSIELL FILOSOFI: MÄNNISKANS VÄSEN "


Gick även igenom lite annat som t.ex. att ord och satser betyder olika saker för olika människor och att människor har olika uppfattningar fast det är samma ord/ satser man berättar om, det handlar främst om egna erfarenheter som man relaterar till.

MORRORD OCH SPINNORD: Vi fick i uppgift att skriva några morrord och spinnord, jobbade tillsammans med Zandra och vi hade ganska bra uppfattning om samma saker, men jag tänkte naturligtvis lite annorlunda än vad hon gjorde..
T.ex. skulle vi besvara ordet "SKO" om det var negativ eller positiv, jag svarare naturligtvis "Negatift" för att jag relaterar till skoskav och liknande, medans Zandra älskar skor och tyckte det var något positivft.

- Som sagt man märker skillnaden?
- Tror du att någon annan som du pratar med förstår exakt vad det är du menar?
- Hat och kärlek ligger närmare varandra än vi tror?
- Varför har oftast egna erfarenheter med hur vi uppfattar olika situationer på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0